Güney Kaliforniya Üniversitesi’nin Annenberg Katılım Girişimi’nin yıllık raporuna göre, 2023’ün en çok gişe yapan 100 filminde repliği olan karakterlerin yalnızca %32’si kadın veya kızlardan oluşuyor.
Barbie’nin Gişe rekorları kıran sinema, 2023’te kadınlar için kazançlı bir yıl gibi görünüyordu. Yılın en çok hasılat yapan filmi Barbie, kadın yönetmenin (Greta Gerwig) yönettiği en büyük ilk film oldu ve toplam 1,45 milyar dolar hasılat elde etti. (1,33 milyar euro) dünya çapında.
Son yıllarda sinema endüstrisindeki televizyon devrimi, COVİD-19 salgını ve senaristlerin ve oyuncuların grevleri Ancak Hollywood’da yaşanan sayısız çalkantıdan sonra bile sinemada kadın ve erkek karakterler arasında ciddi bir uçurumun, özellikle de çizgi eşitsizliğinin yaşandığına tanık oluyoruz.
Güney Kaliforniya Üniversitesi’nin Annenberg Katılım Girişimi tarafından bu hafta başında yayınlanan yıllık rapora göre, 2023’ün en çok hasılat yapan 100 gişe filminde replikleri yazılan karakterlerin yalnızca %32’si kadın veya kızlardan oluşuyor.
Bu oran, Stacy L. Smith’in çalışmaya ilk başladığı 2007 yılındaki oran ile hemen hemen aynı. O dönemde çizgi içeren karakterlerin yüzdesi %30’du.
2023 “kadın yılı” olmadı
Toplam 75.328 satırda rollerin incelendiği raporun birçok bulgusunda cinsiyet dengesizliği açıkça ortaya çıktı. Rapora göre, büyük filmlerdeki başrollerin yalnızca %30’u kadın veya kızlardan oluşuyor; bu da 2022’ye göre %14’lük devasa bir düşüşe ve 2010’dakiyle neredeyse aynı orana işaret ediyor.
Filmlerin yalnızca %11’inde cinsiyet dengesi sağlanırken, konuşma rollerinin %45 ila 54,9’unda kızlar veya kadınlar yer aldı.
Stacy L. Smith, filmden çok izleyicilerden şunları söyledi: “Verilere nasıl bakarsanız bakın, 2023 kadın yılı değildi. Beyazperdedeki kızlar ve kadınlar için her yıl aynı trendleri bildirmeye devam ediyoruz.” ya da anlamlı değişim yaratmanın yollarını bulmayı reddetmek ya da her ikisi. Eğer sektör mevcut durumdan kurtulmak istiyorsa, nüfusun yarısını beyazperdede istihdam etmedeki başarısızlığını incelemelidir” dedi.
Perde arkası keşifler de pek parlak değil. 2023’teki yöneticilerin %12’si 2022’deki %9’dan biraz daha yüksek olacak olsa da, bu yine de 2007’deki %3’ten kayda değer bir artış.
Verilere göre 2007-2023 yılları arasında 878 erkek yöneticiye karşılık 98 kadın yönetici bulunuyor.
Geçen yıl en çok hasılat yapan 100 filmin yönetmenlerinin yalnızca yüzde 12,1’i kadın, yüzde 87,9’u ise erkekti.
Irksal kapsayıcılık söz konusu olduğunda yöneticilerin yüzde 21,6’sı yeterince temsil edilmeyen ırksal ve etnik gruplardan, yüzde 78,4’ü ise beyazlardan oluşuyor.
Senaristler için de benzer bir durum söz konusu. 2023’ün en çok hasılat yapan filmlerinin senaristlerinin yüzde 84,8’i erkek, yüzde 15,2’si kadın olmasına rağmen bu oran 2007’deki yüzde 11,2’lik orana göre sadece küçük bir gelişmeyi temsil ediyor.
Hollywood ‘hiç ilerici değil’
Barbie geçen yıl gişede bir numara olmuş olabilir, ancak geçmişte olduğu gibi, birkaç öne çıkan film tek başına kalıcı trendlere yön vermiyor.
Güney Kaliforniya Üniversitesi’nin araştırması Hollywood’un ürettiklerini değil, yalnızca sinemalarda en çok görülenleri analiz ediyor. Buna çoğu film ve çoğu bağımsız yapım dahil değildir.
Bu arada Annenberg Katılım Girişimi, sinemalardaki popüler filmlerin çoğunu kaydediyor ve sektörün kapsayıcılık derecelendirmelerinin büyük ekranlardakilerle gerçekte nasıl eşleştiğini takip ediyor.
Hollywood’un büyük bir kısmının Başkan Yardımcısı hayatım güzelAmerika’nın ilk kadın başkanının destekleneceği bir seçim yılında, araştırmacılar “ilerici Hollywood’un aslında hiç de ilerici olmadığı” sonucuna vardı.
Yeterince temsil edilmeyen ırksal ve etnik gruplara faydalar vardır
Filmlerde kadın karakterlerin sınırlı ilerlemesi, yeterince temsil edilmeyen ırksal ve etnik grupların kaydettiği bazı ilerlemelerle karşılaştırıldığında daha da çarpıcıdır. Bu alanda büyük eşitsizlikler devam etse de bazı bulgular önemli değişikliklere işaret ediyor.
2023’te, senaryodaki karakterlerin %44’ü yeterince temsil edilmeyen gruplardan geliyor ve ABD nüfusunun ırksal bileşimiyle (%41) kabaca eşleşiyor, hatta biraz da olsa onu aşıyor.
Geçen yıl beyaz karakterlerin oranı %62 iken 2023’te bu oran %56’ya düştü. 2007’de tüm karakterlerin %78’i beyazdı.
Ana karakterler arasında yeterince temsil edilmeyen ırksal ve etnik gruplar, ana karakterlerin %37’sini oluşturdu; bu oran 2022’ye göre %6 artışla her zamankinden daha fazla. Bu rakam 2007’de yüzde 13’tü.
Geçen yıl ana karakterlerin %12,6’sı siyah, %5,2’si Hispanik veya Latin ve %18,4’ü Asyalıydı.
En iyi 100 filmin hiçbirinde, nüfusun %19,1’ini ve bilet alıcılarının daha büyük bir yüzdesini oluşturan ABD’deki Hispanik/Latin kökenli demografiyle eşleşen bir oyuncu kadrosu yer almadı.
2023’ün en çok hasılat yapan filmlerinde çok sayıda başka grup neredeyse görünmezdi. 100 filmden yalnızca beşinde LGBTQ+ başrol veya yardımcı başrol vardı.
Filmlerin yalnızca %2,2’sinde satırları olan engelli bir karakter yer alırken, yazılı satırları olan yalnızca dört karakter ikili değildi.